Overslaan naar content

Wat begon met nieuwsgierigheid groeide uit tot een nieuw leven bij LINKIT

Dit is Laura, tijdens haar drie jaar bij LINKIT groeide ze uit tot Senior OutSystems Developer én zette ze een supportstructuur op waar ze zelf Service Manager van werd. Ze vindt het fijn dat ze hier de vrijheid krijgt om nieuwe dingen uit te proberen. Dat is belangrijk voor haar omdat ze een nieuwsgierig wezen is, maar ook in haar vakgebied ziet ze het als noodzakelijk: “In de IT is er altijd verandering, er is altijd iets nieuws waarvan je op de hoogte moet zijn.”

Ook buiten haar technische vakgebied krijgt ze de kans om zich te ontplooien. Zo studeert ze nu verder aan de Nova School of Business and Economics, met steun van LINKIT. “Ik krijg de middelen en de ruimte om verder te groeien.”

En die nieuwsgierigheid en behoefte om zich te ontwikkelen, blijkt ook uit Laura’s achtergrond. Ze komt uit Portugal, waar ze biologie studeerde. Maar in een lab staan, dat leek haar niks. "Ik vond IT altijd al leuk, dus ik zocht iets wat ik relatief makkelijk kon leren. Zo kwam ik bij OutSystems uit." Na een cursus ging ze in de IT aan de slag. In 2022 kreeg ze een baan aangeboden bij LINKIT en verhuisde ze naar Nederland.

Dat was wel een cultuurshock, in de positieve zin, vertelt ze. In Portugal wordt volgens Laura het werkleven geromantiseerd, terwijl LINKIT juist een gezonde werk-privébalans ontzettend hoog in het vaandel heeft staan. “Na werk kan ik gewoon naar huis gaan en iets voor mezelf doen. Als het lekker weer is dan gaan we naar buiten. Hier heb ik de tijd om van het leven te genieten.”

Bij LINKIT combineert ze haar technische kennis met haar sociale aard. "Als Service Manager onderhoud ik de relaties met klanten die na aflevering van ons product hulp nodig hebben bij het onderhoud." En als ze in haar rol als OutSystems Developer een applicatie ontwikkelt voor een klant, geeft ze ook advies en brainstormen ze samen. Juist dat is belangrijk, vertelt ze, om de aard van het probleem goed te begrijpen én de juiste oplossing te kunnen vinden. Daar haalt ze energie uit, zeker als de klant ook enthousiast reageert op wat ze, samen met haar team, heeft gemaakt. 

In die sociale behoefte voorziet LINKIT ook met hun activiteiten buiten werkuren. “Vrijwel elk kwartaal organiseren ze Bits and Bytes en tussendoor nog allerlei andere activiteiten. Ik vind het leuk om dan collega’s te zien die ik niet zo vaak op kantoor tegenkom.”

Twee jaar geleden sloot ze zich aan bij het team dat voor de agrarische groeispecialist Van Iperen werkt. "Als ik zo lang op hetzelfde project zou zitten, zou ik dat misschien saai vinden. Maar we hebben steeds een nieuwe opdracht, en dat is heel boeiend." Nu ze voor langere tijd bij één opdrachtgever werkt, merkt ze dat ze ook een band opbouwt met haar collega’s bij de klant. “Het is leuk om te zien hoe die relatie groeit. We kunnen vrij met elkaar praten, ook als iets even niet goed gaat. Zo kunnen we problemen sneller oplossen.”